torsdag 6 maj 2010

80-talet = furumöbler

Åh, vad det var snyggt tyckte man, dessa furumöbler.
Man lutade av och skrapade bort målarfärg
för att få fram det rena trät. Slipade och lackade
eller oljade in.
Skulle man köpa något nytt var det givetvis en
klumpig stabil furumöbel.
När Lennart o jag "satte bo" var det just detta
vi valde. Och inte bara en utan.........
........köket, matsalen och sängkammaren
möblerades med just furumöbler.
men nu är det andra tider, nu ska allt vara vitt.
Så vår soffa, som nu står i vårt sommarrum,
går en vit framtid tillmötes.
Men man kan ju inte måla en möbel vit och
lägga i sjaskiga dynor sååååååå....
......nu klär jag om dom.
Vet inte vart dessa knappar kommit ifrån men nu kom de väl till pass. Riktigt kul faktiskt....bara lägga tyget runt den gråa knappen, lägga på den svarta delen och dänga till med hammaren. Förut var det 120 knappar men jag minskar nog ner lite. Eftersom dynorna är vändbara ska det ju vara på båda sidor. Nu ska jag bara skaffa starkt snöre/garn att binda ihop knapparna med så är det klart. Ja, med dynorna alltså. Sen ska här målas. Kanske det blir mer saker som får sig en omgång när jag kommer i farten.

3 kommentarer:

♥ Pia... sa...

HAllo hallo Marianne...men du vad duktig du är på att sy..såg alla utklädningskläderna..och så nu kuddarna..hm...om man kunde sy så du...)..ja dessa fururmöbler..har allt bytt ut lite här hemma jag med..en del är kvar men ska måla lite allteftersom..nja kanske inte allt men en del.. just nu renoverar vi badet så det tar en hel del av vår tid...mång val och mycket som ska göras..fast det är et litet bad så :)...Såg även att Karin fyllt 20 stort grattis til henne
nä nu får jag se om kaffet är klart..so long och sköt om dej..
kram..Pia

Anonym sa...

Men oj va fina dynorna blev. Kommer att vara hur stiligt som helst. Spännade att få se det färdiga resultatet sedan.
Kram S.syster

Ullis sa...

Åh, vilka fina dynor, och vilket härligt tyg. Vart har du fått tag på det?

Hur länge har du hållit på och sytt? Du verkar väldigt, väldigt duktig. :-)

Trevlig helg!