fredag 3 februari 2012

Stickperiod

Det har öppnat en hy garnaffär i stan
(Kristinehamn) . Jättekul tycker jag som just nu
är inne i en stickperiod.
Så här års brukar det faktiskt vara så för
då är det raggsockor som gäller.
Men nu var jag sugen på att göra några
finare strumpor med lite mönster på,
så då gick jag in till Gunsans garn.
Och då får jag ju se det jag inte hade
sett eller visste om.
Det är jättepoppis att sticka sjarlar i diverse
roliga garner.
Så det gick ju inte att stå emot.
På nolltid stickade jag mig en sjarl. Garnet är som en virkad spets c:a 5 cm brett. På jättestora stickor lägger man upp endasr 7 m. och så är det bara att sticka. Och det driver på bra med det breda garnet. Men det blev också garn till ett par strumpot. Fina blev dom tycker jag och fort gick det att sticka dom även om det är lite pilligare än vanliga raggsockor. Först stickas mönsterkanten och sen vänder man ut och in på arbetet och fortsätte sen att sticka. Mönsterkanten ska vikas ner så det är därför man vränger

4 kommentarer:

mor i hultstugan sa...

Har också provat på sjalstickningen du gjort, men sockorna skulle jag tyvärr bara drömma om att klara av. De är otroligt fina! Mitt betydligt enklare stickprojekt är just nu en improviserad mössa på rundsticka. Ha de gott i dina varma fina sockor.

nene70 sa...

Jag vill oxå kunna sticka!!
Älskar sockor??
Dom är inte till salu ;)Kramiz

Karin sa...

Jättefint Mamma!! Ska bli så lyxigt att få så fina sockor!! :) Mats använder sina dagligen och kommenterar dem ofta: "Nu tar jag på mig svärmors gossiga sockor!" :)

Braindumps sa...

Great blog, i really enjoyed to read this blog. and really great tips and advice. thanks for sharing this post.