torsdag 13 november 2008

Kärlek och stålull......

......heter en bok som alla som jobbar
med barn borde läsa.
Alla träffar vi någon gång på ett barn
som vi känner oss bekymrade för.
Något säger oss att inte allt är som det ska.
Vad gör vi?
Ikväll har jag varit på en föreläsning
med Lisbeth Pipping, som skrivit denna boken.
Lisbeths ord:
Kom närmare så ska jag berätta... "Jag ska låta er kika in genom mitt nyckelhål.
Jag vet - man kan inte se allt genom ett nyckelhål,
men ni kommer ändå att få se tillräckligt för
att kunna förstå hur vi hade det som barn,
jag och mina två småsystrar med
vår utvecklingsstörda mamma". När du läst boken är det min önskan att du
kan bevara en del av mig i ditt hjärta,
så att du verkligen vågar se och göra något
när du ser barn som far illa. På så vis kan
fler barn få en någorlunda god barndom.
Och till alla er som vågar se:
Ni är räddande änglar, det är ni som
gör att de utsatta barnen orkar vidare.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Man får sig verkligen en tankeställare.
Läs boken!

Inga kommentarer: