fredag 30 oktober 2009

Allhelgonahelgen

Ja, det är en speciell helg detta....med blandade känslor.
Man minns, på ett speciellt sätt, dom som inte
längre finns här hos oss. Detta med sorg och vemod men
också med glädje och värme.
Oj, vad många det är som jag saknar när jag
börjar tänka efter. Många har "försvunnit från mig"
men som tur är har det också kommit till många.
Att detta med döden är livet kan vara svårt att acceptera.
~~~~~~~
Igår var vi till kyrkogården och tände ljus med
förskolebarnen. Några av barnen började prata
om att det finns spöken och monster i kyrkan.
Vi träffade en kvinna som jobbade där och fick
gå in och titta. Vi såg inte ett enda spöke eller monster.
Synd att kyrkan och kyrkogårdar ska vara
kusliga för en del människor.
~~~~~~~
Jag ska i alla fall till kyrkan i morgon.
Där tänds det ljus för dom som dött under
året som tillhört vår församling.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vi är påväg till kyrkogården nu för att tända några ljus. Tycker att det är så viktigt att ge barnen den traditionen som en liten motvikt till Halloween som de möter på i samhället.

Vi var till Domkyrkan med förskolebarnen i veckan och därinne tände vi ljus, pratade om vi känner någon som är död och så tittade på den underbart vackra byggnaden och alla detaljer som fanns där.

VeronikaP sa...

Det var ju jag ju.... .-)

VeronikaP sa...

Det var ju jag ju.... .-)

VeronikaP igen sa...

Alla goda ting är tre... :-)

Anneli sa...

Idag har jag varit i kyrkan och plockat hela dagen, som de flesta andra dagar.
Första gången kl 7 i morse när det fortfarande var väldigt mörkt ute. Inte ens då hade jag sällskap av något monster. Tror däremot att det kanske var någon annan som höll mig lite sällskap:)