torsdag 14 januari 2010

"Miljötänk"

Idag är det torsdag och då ska mitt inlägg handla
om miljön. Eller rättare sagt tankar kring hur man
kan vara snäll och skonsam mot miljön.
~~~~~~~~
Idag har jag sytt
~~~Dragkorvar~~~
Ett tips från allas vår Ernst.
I programmet Jul med Ernst visade han hur
man sydde dessa "korvar".
Han fyllde sina med sand men jag tog vete.
Dessa Dragkorvar lägger man på fönsterbrädat
och täcker för springan mellan fönster och karm. Jag sydde också tre kassar att ha när jag handlar mat. Varje gång man handlar blir det 2-3-4 kassar som sedan hamnar i skafferiet där det till sist svämmar över. Har pratat länge om detta men nu fick jag en påminnelse när jag läste hos "Granne med Selma" att hon räknat ut att deras familj skulle tjäna 1560 kr. på att inte köpa någta kassar på 2 år. Tyget till mina kassar är egentligen löpare jag köpte på Maxi för 14.95. en löpare räckte precis till en kasse.

7 kommentarer:

färgtrappan sa...

Hej! Vilka fina dragkorvar! Sådana skulle jag behöva. Hur gjorde du dem?
Tack för kommentaren hos mig!
Ha en fin helg!

♥ Pia... sa...

hejsan...men du ...vilka söta dragkörver...och kassarna sen...superbra tips..vill gärna få tummen ur och sy några kassar jag med..men har ibnte hunnit det...än:)..har pysslat med lite annt nu en tid..i morgon så har vi begrav. min svärfar somnade in juldagsnatten och vi ska ha en stilla cermoni i morgon med fikat hemma hos oss..så lite pyssel har det blivit..strukit vita linnedukar och lagt på borden ..tillsammans med vita servettter ..vita tulpaner och förstås..vita ljus..min fina gamla gröna anna servise och tycker själv att det blev en vacker dukning.. hoppas att gästerna tycker detsamma... ha de gött och kram ..på dej..Pia

Anonym sa...

jättefina dragkorvar. Såg också när ernst gjorde dessa och blev så sugen att ha sådanna jag med! kn dock inte sy... :(

pernilla

Irene sa...

Gud va påhittlig du är.Skulle göra som dej om jag inte var så värdelös på o sy.kram

Bitte sa...

Vilken bra idé med dragkorvar :-). Såna skulle vi behöva! Snygga kassar du sytt också, man köper som sagt en hel del plastpåsar under ett år...

Kram och trevlig helg!
Beatrice

Anonym sa...

Vilka häftiga dragkorvar!!! Nu är det bara att besluta om jag ska ta till mej kunskap om hur jag ska sy dem eller beställa av dej???? Hmm tål att tänka på. Kassar att ta med till affären är ju en strålande ide,MEN känner mej själv så det får jag fundera lite mera på det också innan jag går till beslut. Kram S.Syster

Granne med Selma sa...

Oj, va kul med dina dragkorvar! Sitter och gör jag med:-) Dina såg så fina ut. Själv har jag gjort ett litet broderi på. Samma tanke men med olika uttryck. Sånt tycker jag är så roligt!