torsdag 4 februari 2010

Så var det "Miljötorsdag" igen

Eftersom telefonledningar och datanät
är opålitliga här så blir det en glad
överraskning varje gång det funkar.
Men lagom till "miljöbloggandet"
går det riktigt bra en stund.
~~~~~~
Blev inspirerad av "urmodern" till
denna förträffliga ide
Granne med Selma.
Hov visade i sin blogg att hon bakat bröd
och hade för avsikt att göra det 1ggn/månad.
Så jag inhandlade ekologiskt mjöl
och mjölk från Värmland....... .....och vipps....så hade jag bakat en hel massa gott bröd. Ekologiskt mjöl är ju lite dyrare än "giftigt" mjöl men det blir ändå billigare än köpebröd. Och så mår ju både miljön och min familj bättre. ~~~~~~~~ Tänkte på en helt annan sak........ Tvättservetter som är tänkta för barn. Har sett att många småbarnsföräldrar använder sådana. Säkert jättebra att ha med i skötväskan när det ska tvättas eller torkas och det inte finns tillgång till vatten. Men.....många använder det även när det inte skulle behövas. Dessa servetter är ju mjuka och sköna, lagom fuktiga....länge, luktar gott m.m. Men tänker man på vad de är preparerade med? ******* Läste om att tvättservetter analyserats och produkterna innehöll sammanlagt 11 kemikalier som var och en kan ha negativ påverkan på användaren. Så som: kontakteksem, kontaktallergi, nässelutslag, hudirritationer, irriterade ögon, solkänslighet m.m. Dessutom är barn känsligare för kemikalier än vad vuxna är. ****** Flest antal ämnen med påvisad eller misstänkt hälsopåverkan hade: Natusan, Gentle Care, Pampers, Pampers´Activ, Gunry, Cunry Classic Colletion, Cien. Såååååå...... Använd tvål och vatten!

3 kommentarer:

Annika sa...

Mmmmm vad gott med hembakt.... o huvva vilka grejer.... servetterna som doftar.... jag hade en flaska vatten o ett gäng klutar när ungarna var små... till ansikte o händer.... o tvättlappar te baken.... som man kunde kasta... ajaj inte bra för miljön tänkte jag nu...:) för allergier o eksem vill man ju inte de ska få... Kram Annika

Anonym sa...

Klokt att baka ekologiskt! Gott var det oxå..jag har ju haft lyckan att få smaka.
Att inte använda *färdiga* tvättlappar tror jag är jätteviktigt! Bra att påminna unga föräldrar om det. Kram S.Syster från ett snöigt Halland

♥ Pia... sa...

Hejsan ..du slog huvet på spiken..det där har jag oxå tänkt på vad dumt att använda såna där jämt när de tvättar barnen..som sagt ..baka bröd..ja det skulle jag göra lite oftare..det går liksom i vågor..ibland gör jag det ofta och så går det ett tag och latmasken får fäste....ha de nu så bra och njut av det goa hembakta ekologiskt och nyttiga bröd
kram..Pia