lördag 1 november 2008

Alla helgons dag...,,,

Idag har jag varit i kyrkan.
Där tändes det ljus för de i vår församling
som dött under året.
Det är en helg till eftertanke.......
~~~~~~~~~~~~~
När jag var liten fick jag lära mig att
när man dör kommer man till himmelen
och i himmelen bor Gud.
Jag vill fortfarande tro att det är så.
Ingen kan ju riktigt svara på vad som
händer efter att vi dragit vår sista suck.
Men eftersom jag tror på det som står i bibeln
så litar jag på att nåt bättre väntar på oss.
~~~~~~~~~~~~~~
Denna dikten gillar jag
och jag tror att det finns en plats
som passar för oss alla.
Att gå i en vacker kväll
En sådan där gammal skog, du vet
med smörsopp och kantarell
Vi har hört om gröna ängar
Om lamm med kritvit ull
musik ifrån harpans strängar
och gator gjorda av gull
Men jag skulle nog inte trivas, du Gud
du vet jag är blyg och rädd
Det låter så fint på något vis, du Gud
och jag är nog inte rätt klädd
Kanske tycker du jag tjatar och frågar
Men det här är viktigt för mig
men slipper jag eldbrand och plågor
ska jag ta´t som det är där hos dig
Men har du en skog i nån utkant, du Gud
vill jag gå där i ensamhet
Å lyssna på en bäck och på fågelsång
nära dig i all evighet
©Gunnar Ehne

2 kommentarer:

Geta sa...

Ja, visst är den dikten fin!!!

Unknown sa...

Tack för din fina kommentar! Dikten är jätte fin. Kram Petra E