fredag 14 november 2008

Klurig gåta.......

Tre luffare övernattade på en bondgård.
När dom skulle ge sig av på morgonen
gick de till bonden och ville betala för sig.
De betalade 30 kronor = 10 kronor var.
När luffarna gått fick bonden lite samvetskval,
var det inte lite för mycket med 30 kronor?
Han bad då drängen att springa ikapp
luffarna och ge tillbaka 5 kronor.
Men drängen såg en chans att tjäna lite
extra så han lämnade tillbaka
1 krona var till luffarna.
Sedan behöll han de andra 2 kronorna.
Luffarna hade nu betalt 9 kronor var.
9x3=27 och så hade drängen 2 kronor
27+2=29
Vart tog den sista kronan vägen???????

5 kommentarer:

VeronikaP sa...

Meeeen, såhär kan du väl inte göra???

VeronikaP sa...

Ööööh, vad jobbigt detta blev. Jag ser svaret, men jag kan inte förklara.... Nu sätter jag mig här tills någon annan kan få ner svaret i ord...

♥ Pia... sa...

Haha...ja det var en klurig gåta:)..Eller som man säger ..ett opp och ett i minne..Örker inte ens fatte vad du mener;)..Nyss hemkommen från mitt jobb..vi har gjort Gooodiiis...i massor..OCH jag är inte sjuk..som jag skrev..tror det är mitt blodtryck och de medicinerna som spökar med mej... får nog skriva det i min blogg så inte folk tror att jag stått och gjort godis när jag är sjuk:)..kram på dej..PIA

Geta sa...

Ska försöka få ner det i ord.
De TROR att de har betalat 9 kr var. De har ju i själva verket betalat 25 kr tilsammans, eftersom bonden gav tillbaka 5 kr. Alltså har bonden 25 kr, luffarna 1 kr var, dvs 3 kr, och drängen har 2kr. Hänger ni med? Jag tror ialla fall att det blir så.
Nu kommer Pia att säja " Jaja, Typiskt Geta!" Det bjuder jag så gärna på.
Ha en fortsatt trevlig helg!

Marianne sa...

Det gick inte att lura dig "gete".
Man fastnar lätt i att de betalt 10 kr. var och får tillbaka 1 kr. var
Ja, man vet ju att alla pengarna finns men var...?