tisdag 30 september 2008

Gör det lilla du kan.....

Gör det lilla du kan
gör det villigt och glatt....
så sjöng man förr i en söndagsskolsång.
Ja, det finns många gamla "hurtiga" sånger.
Det där med ...villigt och glatt..
är ju inte alltid så lätt men jag tror
på att göra... det lilla man kan....
För någon vecka sedan när vi var ute
på gården på förskolan kom det en man
med rullator förbi på trottoaren.
Jag såg inte med en gång att det var
en bekant till mig. Jag ropade på honom
och han vände tillbaka och vi pratade
en bra stund. Den här dagen var han nykter.
När han sedan skulle gå sa han:
Tack för att du ropade på mig.
Jag har tänkt på detta...ska man behöva
tacka för att någon pratar med en.
Texten på bilden kanske är svår att se
men så här står det:
Jesu lärjungar ville veta hur de skulle
få mer tro på Gud. Då tog Jesus ett senapfrö
som exempel.
Varför just ett senapsfrö?
Därför att det är ett av de minsta frö som finns.
Men det har liv och gror.
När det planterats slår det rot och börjar växa.
Precis som senapsfröet kan lite tro
slå rot i dig och börja växa.
Ju mer du använder den, ju mer växer den
och ger goda resultat i ditt liv.
Tacka Gud för det lilla fröet av tro
som växer i dig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

ja tänk va lite det behövs för att göra en människa glad!!kram

Husbilsresan sa...

Hej på dej! Vad kul att du hittade min blogg....för då fick ju jag komma in till dej också =) Här verkar det vara jättetrevligt =)Ja det är ju så man gör....hittar nya bloggar via andra och det är så roligt att få nya bekantskaper....jag lägger dej i min kontaktlista nu.
Hoppas att du får en skön helg!
Kram/Gunn