torsdag 6 januari 2011

Trettondagen......

När jag ställer fram min julkrubba
dan före julafton placerar jag ut
varje figur på sin plats.
Maria och Josef på var sin sida om
krubban där den nyfödde Jesus ligger.
Herden står lite vid sidan som om
han inte vill störa.
Djuren ligger, och står, runt omkring.
Och så de vise männen, Kasper, Melker och Baltsar,
de har också sina speciella platser.
Den som böjer knäska vara längst fram,
den mörkhyade står i mitten
och den tredje längst bak och kikar nyfiket fram.
Men egentligen ska ju inte de vise
männen ställas fram förrän idag.
Trettondagen firar vi ju för att det var
just tretton dagar efter jul som
stjärntydarna nådde fram till stallet.
Men för att minnas denna händelse i sin helhet
får de vara med hela tiden så att min
julkrubba blir komplett.

1 kommentar:

♥ Pia... sa...

Aha så var det ja..
på din fråga till mej så vet jag inte alls vad detta kan bero på??.. hoppas du får ett vetigt svar av någon kunnig snart.
ha en skön trettondagskväll
kram..Pia