lördag 6 november 2010

Jag minns och saknar.....

Som många andra var jag idag till kyrkan.
Alla helgons dag....
...det är en dag med blandade känslor.
En blandning av sorg över att man mist många
som betytt mycket för en i livet, men även
en stor glädje och tacksamhet över att man
fått dela en bit av livet med dessa människor.
Idag var Lennart, jag och Bertil vaktmästare.
Det betyder att vi bl.a. ska fixa med blommor och ljus.
På nattvardsbordet tändes ljus för de
församlingsmedlemmar som dött under året.
Jag hade tagit med en ljuskrona, dekorerad
med murgröna, som fick pryda pianot.
Hade egentligen ingen speciell tanke med dessa ljus
men när jag satt där i kyrkbänken växte det fram.
1:a ljuset brinner för pappa som dog 14/2-10
2:a ljuset brinner för Lisa, Lars, Arne, Roland
släktingarna från Lid, som var en stor del av min
barndom och uppväxt.
3:e ljuset brinner för morfar, Karl-Gustav, Ellen och Röös.
De fanns alltid därhemma i Tolstorp
Jag kände och visste att de tyckte om mig
och alltid stod på min sida.
4:e ljuset brinner för Ingela som dog för 2,5 år sen.
En vän jag fick ha i endast 20 år men som
detydde oerhört mycket för mig i den jobbigaste
perioden av mitt liv.
5:e ljuset brinner för min familj som fortfarande lever.
mamma, livskamrat, barn, storasyster m.m.
Jag är så oerhört tacksam för min familj.
Där känner jag mig sedd, älskad, behövd och allt
annat som gör livet värt att leva.
6:e ljuset brinner för mig själv.
Och jag önskar att det får brinna i mig,
att jag ska ha ork och energi att dela med mig
av det ljuset och sprida ljusets värme.

3 kommentarer:

Karin sa...

Vad fint du dekorerat! Åh, vad fint du skriver! Jag blir alldeles tårögd! Jag älskar dig mamma och du betyder så OERHÖRT mycket för mig! Ditt ljus sprider ljus och värme i mitt liv. Jag saknar dig! Kram

irene sa...

Mycke fint skrivet <3 kram

Alma sa...

Såååå fint du gjorde och vad fint det blir när man tänker som du gör.
Ett ljus kan räcka till många i både tankar och i ditt fall handling(stöpning av kronan).
Sköt om er och ha en fin november!Snart är det advent och då får vi tända många ljus och stjärnor.........så mysigt!