lördag 21 november 2009

Ljuskronor

Idag har jag stöpt ljuskronor.
Kl. 8.45 började jag smälta stearin i den gamla
konserveringsapparaten.
Det tar en stund att värma upp så mycket
stearin till 80-85 grader som det ska vara.
Flera kvällar har jag ägnat mig åt att förbereda
"stommen" som jag gör av ljusveke som jag
trär och syr och knyter.
Som tyngder använer jag muttrar.
dessa klipper jag bort när kronan doppats
några gånger och fått sin form.
Efter 15 dopp ser det ut så här.
Nu kan man med försiktig hand pilla och
forma till den.
"Vad är det på gång här idag" undrar Lakrits.
Oj, vad katter är nyfikna och märker när
det händer nåt nytt.
Ja, så efter ca 30 dopp ser det ut så här.
10 st. ljuskronor står nu på matsalsbordet
och liksom jag längtat till julen.
Vet inte än i vilka hem de ska få fira sin jul.
En ska i alla fall få flytta med min syster
till Halland i morgon.

6 kommentarer:

VeronikaP sa...

Men vad fina kronor, riktigt fina!!!

Jag var och stöpte vanliga ljus på Isaks fritids i veckan som var. De har alltid en droppinvecka före advent när man får komma och stöpa ljus efter jobbet. Det är jättetrevlig och alltid kul att kunna stöpa sina egna juleljus.

Skaparstigen sa...

Vilket jobb, men de blir verkligen fina! Blir lite nervös av bilden med katten, jobbigt om det hade rasat!

Anonym sa...

Imponerad!

Anneli sa...

Imponerad!

Anonym sa...

ja nu står ljuskronan bara och väntar på att det ska bli advent. Har kommit på relativt katt och hundsäker plats att ha den på. TACK kära syster för den fina kronan.
Kram Storasyster i Halland

Inga I Skåne sa...

Underbart vackra, jag tänkte prova göra en sådan. Hur gör Du när du trär vekarna i varandra? När du syr är det med vekarna eller använder du annan tråd?