lördag 28 november 2009

Hur får man julstämning i det här vädret......

....ja det kan man fråga sig.
Ett bra sätt är att plocka fram någon av
Astrid Lindgrens underbara julberättelser.
Var till Karlstad idag och där på torget var
det julmarknad.
Då kom jag att tänka på
Kajsa kavat som fick stå på julmarknaden
och sälja polkagrisar åt mormor som brutit benet.
Inte förrän mormor fått sina "polkagrispengar"
kunde mormor köpa någon julklapp åt Kajsa.
Men med enklaste medel fick Kajsa och mormor
en underbar julafton tillsammans.
Min favorit är nog i alla fall Jul i Bullerbyn.
Den fick min Christina (min storasyster),
när vi var små, och jag älskade alla härliga bilder.
Astrid Lindgrens berättande och Ilin Wiklands
illustrerande gör att man kan känna
värmen från ljusen och doften från granen.
Allting var så idylliskt, precis som jag själv
hade det som barn fast det var 50-60 år senare
och lite modernare förstås.
Då var det snö på vinter och vi åkte skidor och skridskor.
Det stökades till jul och skurades från golv till tak.
Det var julkalas än här och än där.
Vi barn lekte medan de vuxna bara pratade och pratade.....
Och precis som i Bullerbyn bodde morfar på samma
gård som oss(Britta och Annas farfar var det ju i Bullerbyn
Men en av de första julböckerna jag kommer ihåg
är Tomten av Viktor Rydberg.
Den fick jag av min morbror.
Jag lärde mig första versen utantill som jag
läste på söndagsskolans julfest när jag var 5-6 år.
Även här underbara bilder och fint innehåll.
~~~~~~
Midvinternattens köld är hård
stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i ensklig gård
djupt under midnattstilla.
Månen vandrar sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran.
Snön lyser vit på taken.
Endast tomten är vaken.
~~~~~~
Ha, ha jag kom visst ihåg den fortfarande.
Den här boken måste jag tipsa om.
Finns också en "Prostens barnbarn"
och kanske nån mer.
Handlar då om Prosten och hans fru som tar
hand om sina barnbarn dagarna innan jul.
Många dråpliga händelser som får både
vuxna och barn att skratta.
~~~~~~~

2 kommentarer:

Anneli sa...

Nu hälpte du mig med lite julstämmning i allafall:)

Anonym sa...

Ja du kära syster vilka härliga minnen! Kommer såväl ihåg vad jag var stolt över dej när du deklamerade *Tomten* på söndasskolefesten : ) Vår barndom var verkligen Bullerbyn med alla som bodde på gården, släkten från Karlstad som kom på helger och lov, sist men inte minst den extra familj vi hade i Stubberud med kompisar, extra föräldrar å en farmor å farfar. Fantstiskt!